اصفهان، میدان لاله، ابتدای خیابان لاله جنوبی، روبه روی تقاطع اول

سفر در زمان

سفر در زمان
page picture

سفر در زمان

 

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که ماجرایی باعث ناراحتیتان شده یا  کاری کردید که از نتیجه اش راضی نبودید و در آن موقع آرزو کردید ، کاش زمان به عقب برمی گشت و می توانستید جلوی آن اتفاق را بگیرید یا کاری را بهتر انجام بدهید.

شاید هم در یک برهه ی زمانی آنقدر شرایط برای شما سخت بوده که آرزو کرده باشید به آینده بروید و این روزهای سخت را نبینید.

آرزوی سفر در زمان برای انسان شاید به قدمت خود زمان باشد!

در این مقاله میخواهیم ببینیم که آیا سفر در زمان فقط یک آرزو است یا میتواند امکان پذیر هم باشد. پس با این سوال شروع می کنیم که :

سفر در زمان چیست؟ و به چه وسیله ای میشود در زمان سفر کرد؟

سفر در زمان، به ایده حرکت بین لحظه‌های مختلف در زمان گفته می‌شود که مشابه حرکت بین مکان‌های مختلف در فضا صورت می‌گیرد و در آن امکان ارسال اشیاء (و در بعضی حالت‌ها فقط اطلاعات) به زمان گذشته و آینده وجود دارد. (w.p.p)

به هر وسیله‌ای - چه تخیلی و چه فرضی - که برای سفر در زمان به کار رود ، عموماً "ماشین زمان" گفته می‌شود. (w.p.p)

درافسانه ها ، باورهای مناطق و ادیان مختلف از سفر در زمان یاد شده است.

در اساطیر هندو ، از داستان پادشاهی یاد می شود ، که برای ملاقات با خالق براهما به بهشت سفر می کند و هنگام بازگشت به زمین می فهمد که قرون زیادی را پشت سر گذاشته است.

یکی از مریدان اصلی بودا توضیح می دهد که زمان در بهشت متفاوت از زمین می گذرد.

در یک داستان ژاپنی درباره ی یک ماهیگیر جوان گفته می شود که از کاخ زیرزمینی بازدید می کند و پس از سه روز به خانه اش باز می گردد و خودش را در 300 سال بعد می بیند.

در سنت یهود ، گفته می شود که دانشمند قرن 1 قبل از میلاد ، هونی هگ مگل ، هفتاد سال به خواب رفته است و زمانی که از خواب بیدار شده و به خانه بازگشته ، هیچ کس را که می شناخته ، پیدا نکرده و هیچ کس ادعاهایش را درباره اینکه او کیست باور نکرده است. (w.p)

 

در قرآن اشاره به داستان اصحاب کهف دارد که 300 سال در غاری به خواب می روند و وقتی بیدار می شوند شهر را متحول شده می بینند. ( آیات 9 تا 26 سوره کهف )

در بسیاری از داستان ها نیز به سفر در زمان اشاره شده است. یکی از معروف ترین آن ها رمان ماشین زمان است که هربرت جورج ولز در سال ۱۸۹۵ منتشر کرد. 

راه‌های پیشنهاد شده برای سفر در زمان

برخی از دانشمندان  برای پاسخ به اینکه آیا سفر در زمان امکان پذیر است یا نه  ، پژوهش های زیادی انجام داده اند و راه هایی را برای انجام آن پیشنهاد کرده اند. یکی از دانشمندانی که معتقد بود امکان سفر در زمان وجود دارد نیکولا تسلا بود. تسلا به عنوان یک دانشمند و مخترع ، بخش طولانی مدتی از عمر خود را صرف ساخت دستگاهی جهت سفر در زمان کرد و آن را به عنوان بزرگ ترین پروژه و هدف زندگی علمی خود در نظر گرفته بود.

طبق نظریات نیوتن سفر در زمان ناممکن است. در جهان نیوتن یک ثانیه در زمین برابر با یک ثانیه در تمام عالم است اما اینشتین نشان داد زمان مطلق نیست و با توجه به تغییر سرعت ، زمان تغییر می کند. بنابر نظریه نسبیت خاص اینشتین ، با تندتر رفتن موشک ، زمان در درون آن کندتر می شود و با رسیدن به سرعت نور زمان برای او متوقف خواهد شد.

سرعت نور

برخی از تئوری ها ، از جمله نسبیت خاص و عام انیشین ، نشان می دهند که هندسه های مناسب فضا یا انواع خاصی از حرکت در فضا ممکن است ، امکان سفر به گذشته و آینده را داشته باشد. بر پایه نظریه نسبیت، با افزایش سرعت یک جسم، زمان برای آن جسم کندتر می‌گذرد. (w.p)

کرم‌چاله‌ها

کرم‌چاله‌ها پدیده‌هایی نظری هستند که در حال حاضر با فرمول های ریاضی قابل اثباتند. کرم چاله ها بین دو نقطه از فضا و زمان پیوند ایجاد می‌کنند. برخی باور دارند که اگر بتوان کرم‌چاله‌ای یافت و در آن وارد شد و به سوی دیگر آن رفت، قادر خواهیم بود تا به مکان یا زمان دیگری سفر کنیم. کرم‌چاله‌ها تاکنون به صورت تجربی مشاهده نشده‌اند. (w.p.p)

تئوری کورت گودل

کورت گودل در سال ۱۹۴۴ مـیلادی، توضیحی از جهان یـافت کـه در معادلات مـیدان اینشتین صدق مـی‌کند و از نظر تئوریک مـی‌توان با "منحنی زمانی بسته" در درون آن بـه عقب برگشت. تمام استدلال‌هایی کـه برای رد الگوی گودل، چه بر پایـه ریـاضیـات و چه بر پایـه فلسفه، بیـان شده‌است شکست خورده‌اند. (w.p.p)

شبیه‌سازی برای فوتون‌ها

در ژوئن ۲۰۱۴  فیزیکدانان دانشگاه کوئینزلند استرالیا توانستند پدیده «سفر در زمان» را برای ذرات نور (فوتون) شبیه‌سازی کنند. آن‌ها با استفاده از فوتون توانستند این پدیده شگفت‌انگیز که از خواص کوانتومی ذرات است را برای نخستین بار شبیه‌سازی کنند. (w.p.p)

تمام مطالبی که گفته شد تنها به صورت تئوری سفر انسان را در زمان ممکن دانسته و هنوز هیچ مرجع معتبری انجام یا امکان عملی آن را تایید نکرده است.

و در پایان باید بگوییم که پهنای کهکشان راه‌شیری ما حدود ۱۰۰ هزار سال نوری است، پس نور دورترین ستاره‌های آن هزاران سال در راه خواهد بود تا به زمین برسد و زمانی که اخترشناسان تابش ریزموج زمینه‌ی کیهان را می‌سنجند یا کوازارها را رصد می کنند ، به بیش از ۱۰ میلیارد سال پیش ، به دوران‌های نخستینِ کیهان می نگرند . پس ما با نگاه کردن به آسمان و اجرام آسمانی به نوعی نظاره گر کذشته کیهان هستیم!!! (اقتباس از howstuffworks)

 

نویسنده : لیلا میرشمشیرگران ، مدرس و پژوهشگر در حوزه نجوم

 


1398/12/23